Balansträning

Igår kväll/natt, precis när jag höll på att somna slog en tanke plötsligt mig. Jag har fokuserat på att lära Ludde att rida lätt, inte sitta ner i traven och då är det väl inte undra på att han inte har utvecklat de muskler som krävs för att orka sitta kvar i galoppen. Så därför blev det voltige för grabben idag! Plockade väck stigbyglarna och inga tyglar och sedan var det balans på hög nivå. Nudda olika kroppsdelar i skritten, röra Lukas öron och svans, vicka på tårna, träna på att ha benen där dem ska vara och hälarna ner (han drar gärna bak benen och ner med tårna). I traven blev det jopbbigt först och han fick hålla i framvalvet för att sitta, men i slutet kunde han göra alla rörelser han gjorde i skritt och var mycket säker. Lite jorden runt i sadeln blev det också och galopp (fast med stigbyglar). Nu får vi väl se om han inte får lite träningsvärk imorgon, fast känner jag Ludde rätt kommer han antagligen inte medge det eller kommer han gnälla och linka runt överdrivet mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0