Ingen respekt

Efter en händelse idag inser jag att Ladys respekt för Celina är ganska obefintlig. Celina skulle sätta på Lady ett benskydd och ska flytta bakdelen på henne i stallgången. Lady ignorerar henne totalt och låtsas sån ingenting så jag ger Celina änden av en hovkrats för att tryckande ska ge mer effekt. De följande fem minuterna skrattade jag så att tårarna rann åt de båda. Celina som trycker och tar spjärn i boxväggen för att få extra kraft, Lady som för det mesta låtsas som om en fluga satt sig på henne eller lutar sig åt sidan och håller emot av alla krafter. När Celina lyckades rubba henne ett steg eller två och lättade kom bakdelen genast tillbaka och det blev att börja om igen. Tyvärr måste ju Celina få Ladys respekt själv så jag kunde bara skrattande se på deras kamp tills Celina slutligen vann. Därför planerar vi träning från marken där Lady ska lära sig att respektera Celina och lära sig lita lite mer på henne. Bland annat då att kunna flytta bakdelen när Celina helt behagar. Har läst i en bok att det är en dominansövning eftersom hästen blir sårbar(?) när den flyttar bakdelen. Sammanfattningsvis ser iallafall Lady sig som ledaren då hon bestämmer var bakdelen ska stå, när hon ska flytta på den och att hon kan flytta Celina med den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0