Madicken

Madicken, eller Madicken IV som är hennes fullständiga namn är en elvaårig New Forestdam med mycket vilja. Hon är halvsyster till min gamla ponny Amy som dog maj 2010 (båda efter Värends Pedro). Madicken är hagens härskarinna och styr de andra med järnhand. Lukas är den enda som hon har respekt för och som hon tolerar för det mesta. När man rider och hanterar henne är hon för det mesta världens keligaste och raraste ponny, men känner hon att någon är det minsta osäker eller rädd utnyttjar hon det genast och börjar skrämmas genom att bitas, sparkas och hotas. Men sedan hon blev dräktig har hennes humör mildrats och det har de andra hästarna märkt och Lukas försöker numera ta över ledarrollen. Madickens förra ägare tränade henne upp till LA-höjd i hoppning men tränare hade sagt att Madicken var en jättefin dressyrponny också. Egentligen är Madicken en ganska pigg ponny som kan bli superpigg i skogen och fara iväg i galopp med massa bocksprång, men sedan hon blev dräktig är hon se som sirap för det mesta. Nu, efter halva dräktigheten har hon börjat piggna till och är seg varannan dag ungefär och galen varannan, men efter ett halvårs seghet gör det mig överlycklig :P 



I år är det fyra år sedan Madicken flyttade till stall Nogelid som häst till stallägarens styvdotter. Sommaren 2008 lyckades hon dra på sig två fästingsjukdomar (borelia och erlichios) och när det upptäcktes hade sjukdomarna gått så långt att det var för sent att behandla henne och veterinären sa att det enda vi kunde göra var att vänta och se hur det gick. Sjukdomarna fick hennes kropp att värka och Madicken var inte rolig varken för oss människor eller för de andra hästarna. När hon stod i vägen vid hagens grind vände hon rumpan till och sparkade om man försökte flytta henne, det enda hon lyssnade på var om man viftade med ett spö samtidigt för då gick hon surmulet iväg. Borstning var helt omöjligt och det var en kamp att sätta på eller ta av ett täcke. Efter ett år hade hon blivit bättre och under sommaren gick det nu att borsta henne igen även om hon hade värre och bättre dagar. I september 2009 kom en kiropraktor och redde ut alla spänningar hon hade i kroppen och det gjorde susen. Vi började leda henne och kunde lägga på sadeln igen. I november lät vi Celina som var minst sitta upp och i 3 veckor red hon små rundor. Den första veckan gick bra men sedan fick jag börja leda henne med kedja eftersom Madickens energi fick henne att bråka och köra med Celina. Hon vägrade gå, sparkade bakut och försökte springa iväg med Celina så tillslut fick hon nog och jag provade att sitta upp. Jag kommer aldrig glömma den första ridturen för hon stack iväg i galopp uppför några backar och bockade av glädje över att få sträcka ut. Camillas styvdotter började rida henne igen, men bara varannan vecka när hon bodde på gården, den andra veckan hade jag henne. Men efter ett tag blev Madicken bara min och plötsligt hade jag två hästar att rida och sköta om. Mamma började rida med oss på helgerna och vissa vardagar och fick rida min trygga Amy och började bli en riktigt hästtjej igen.

Någon av de första ridturerna, Madicken är jättetjock!


På påsklovet testade jag att tävla LC:1 på en klubbtävling och trots att vi knappt hade tränat kom vi tvåa! Jag började hoppa henne och Madicken älskade det, så i slutet av maj tävlade vi LD på en klubbhoppningstävling där hon for omkring glatt bockande. Vi gjorde en hemsk runda men slutade på fjärdeplats. Dagen efter tävlingen dog Amy, och mamma och Camilla bestämde tillsammans att jag skulle få blir fodervärd på Madicken. Jag tyckte om Madicken men älskade henne inte som Amy och det tog många månader innan jag slutade jämföra henne med Amy. Under sommaren skickade vi henne på inseminering med ridponnyhingsten Speyksboush Dancer och efter två försök blev hon dräktig! Camilla ville gärna ha ett föl men hade varken tid eller användning av ännu en häst så när jag sa att jag gärna ville ha fölet bestämde vi att jag fick låna och betäcka Madicken. Fölet är beräknat till 9 juli vilket känns som en halv evighet till. Jag kommer fortsätta rida Madicken så länge hon kan under våren och sedan är det tänkt att Celina kommer ta över henne till julen eftersom det är hennes sista tävlingsår på Lukas. Att skiljas från Madicken blir allt tråkigare för jag har fäst mig vid den här keliga ponnyn mer än jag trodde att jag skulle göra. Men jag kommer hjälpa Celina med henne och hon har till och med lovat att jag kan få tävla klubbtävlingar med henne så Madicken slipper mig inte helt ;) 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack!

Hon är dock ingen ponny utan mäter 158 cm i mankhöjd och är korsning connemara/fullblod. :)



Vilken fin blogg du har! Hit ska jag hitta tillbaka!

2011-02-22 @ 15:09:19
URL: http://lilatiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0