Försäkring

Jag, mamma och Camilla har pratat mycket om hästarnas försäkring den senaste veckan. Lady är försäkrad i sveland och Madicken och Lukas i folksam. Nangijala tillhör också folksam eftersom jag fosterförsäkrade henne i samma som hennes mamma. Priserna och vad man får för pengarna skiljer sig ju en del åt. Det som vi tre enades om var hur viktigt det är att Nangijalas försäkring kommer att täcka borelia och erlichias med tanke på alla fästingar vi har. Mamma har varit gullig och ringt både folksam och sveland och sedan Camilla försäkrade Maddan så ersätter folksam nu bara erlichias. Därför tecknade vi idag en juniorförsäkring i sveland som kommer kosta drygt 1500kr tills Nangijala fyller 1 år. Sedan blir priset det dubbla då hon får en normal hästförsäkring. Dock kommer denna summasänkas med 5% för varje skadefritt år. Så jag hoppas lilla flickan är en pigg och skadefri häst :)

Jag tecknade henne med livförsäkring 20 000 och vet 100 000 om jag inte minns helt fel. Livförsäkring är verkligen intressant, men i Folksam gick den tydligen inte att höja när man väl bestämt sig en gång? I sveland kan jag teckna om den när jag vill, men dock max 30 000kr, vill jag ha högre krävs att en veterinär kommer och undersöker Nangiala och säger att hon är värd mer än det. Troligtvis måste jag väl styrka med tävlingsresultat, utställningsmeriter eller något annat liknande. Men det är nästa års problem


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0