Nangijala

När jag och Celina kom till stallet igår var det fullt ös i hagen. Nangijala sprang upp och nerför en backe medan Madicken betade och verkade ha jätekul. Vi myste lite i hagen och skulle sedan ta in dem i boxen - det kunde ju inte bli särskilt svårt eller hur? Usch, det var svårt och jag fick plötsligt en föraning om vad jag kommer ha att tampas med i vinter. Nangijala hängde snällt med sin mamma till ingången i stallet och sen vände hon. Jag försökte gå bakom och fösa in henne men hon förstod kvickt vad som höll på att hända och höll sig undan. Madicken drog och Celina fick kämpa och så plötsligt sticker fölet iväg, uppför backen (stallet är byggt i en backe) till gårdsplanen där transporten står och ingången till sadelkammare och loft. Så Madicken rejsade efter och där blev det en förvirrad stund att få med sin Nangijala igen. Tillslut, efter en ordentligt knuffande kom båda in i stallgången och då var inget farligt längre (suck). Drog på henne grimman på samma sätt som dagen före eftersom hon misstänktsamt tittade på den. Sedan var det dock ingen fara och hon kom fram för att kela medan Celina borstade Lady. Sedan dök Johanna upp och vi släppte ut dem i hagen och tittade medan Nangijala busade runt.

Lady var lika grinig idag medan Lukas gick superfint. Grabben visade att han minsann fattar hur öppna går till!

Innan vi skulle hem bar jag ut en halmbal till vindskyddet och Nangijala tittade nyfiket på mig, när jag börjar strö ut halmen hör jag hur hon gnäggar flera gånger så jag kikar ut och ser henne stå vänd mot vindskyddet (hon och Madicken var ca 30m bort). Plötsligt bestämmer hon sig och sätter av i galopp upp till mig, stannar till och tittar lite samtidigt som Madicken upptäcker att hennes bebis sprungit väldigt långt utan henne. Tvärt vänder hon och galopperar tillbaka. Myste ännu en stund med henne alla tre innan vi åkte hem. Jag upptäckte att hon ääälskade att bli kliad under magen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0