Nangijala

En timme i Nangijala och Madickens sällskap försvann i ett nafs även om halva tiden nog gick åt att prata med killarnas farmor och dennes vän Mona som kom för att kika och fota fölis innan de skulle spela golf. Och eftersom Nangijala inte visade några tecken på att bli trött nöjde jag mig med den halvtimme jag ägnade åt henne i boxen. Fick faktiskt stryka griman mot hennes ansikte även om hon backade en tredjedel av alla gånger. Runt hälften av gångerna fick jag även lägga grimman om hennes hals (har uppknäppt nackrem) så det går framåt! Sedan borstade jag hennes en stund vilket hon som alltid älskade. Kammade igenom svansen och manen och lyfte på hovarna och slog lite lätt med hovkratsen för att vänja henne vid den.

Har även tagit för vana att lägga ut något i hagen varje dag en stund och låta henne kika på det. En gång var det en skottkärra, en annan gång en blå prasslande höpåse. Idag blev det en bom och sockerbitar. Gissa om hon var nyfiken på det. Men efter att ha nosat grundligt på den lägger hon sig precis bredvid och bestämmer sig för att rulla och flyger upp när hon stöter emot sakerna.

Har föresten läst på hingstens hemsida att Nangijala fått ytterligare två halsyskon iår: en mörkbrun hingst vid namn Darwin (stavning?) och ett svart sto med en nästan klotrund vid stjärn och en strumpa. Förutom dessa har hon även en hingst i skåne och två bruna systrar på stuteriet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0