Nangijala 4/7- 2011

Kl. 02.16 inatt föddes en kolsvart liten tjej utan några vita tecken på kroppen. Lite i två vaknade jag av smällande och i 10min satt jag och Celina uppe på loftet och kikade ner på Madicken som gick omkring och bäddade. Men eftersom hon inte uppförde sig som för snart två veckor sedan trodde vi inte på föl, därför fick vi en smärre chock när hon kissar rejält 3ggr i följd och sedan lägger sig ner. Celina ringer till Camilla och jag springer ner och ser fosterhinnan sticka fram. Så blev det med att linda svansen som jag hade tänkt. Klockan var då 02.06 och efter 10min låg fölet i halmen. Madicken reste sig nästan direkt och det blev en orolig stund när hon var nära att trampa på fölet flera gånger. Länge var vi osäkra på vilket kön det var och vi tyckte först den hade lite vitt kring ena framhovet, men kolsvart är det och ett sto var det. Benen som har torkat är gråa liksom mellan bakben och mage. Inga tvivel om att den är svart inte! Madicken har varit underbar mamma och låter oss titta och klappa fölet så mycket vi vill. En timme senare var det på benen och gick omkring och hittade efter mycket letande spenorna. Nu tar mamma och föl igen sig medan vi väntar på efterbörden.

Gud, jag fattar inte att väntan är över! Helt ofattbart verkligen! Hade aldrig gissat att det skulle komma inatt, Madicken var som vanligt igår och juvret var något mindre än det varit på morgonen men hårt som sten. Kanske något extra dallrig i rumpan när jag borstade henne men annars inget. Camillas man Uffe fick iallafall rätt, han har länge sagt att det föds 4 juli och minsann!

Det är en stor flicka som jag misstänker nog kommer att bli den lilla storhäst jag önskar mig :)

Är just nu hemma för att hämta frukost för jag och Celina är vrålhungriga och vi kommer tillbringa resten av dagen i stallet. Lägger in lite bilder jag tagit inatt för min moster är extremt nyfiken därav anledningen jag sitter vid datorn




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0