Misslyckad shettisträning

Hann aldrig träna Lukas idag för när hästarna hade ätit upp var det för mörkt att köra honom och ridbanan hade redan hunnit frysa. Men så kom jag på att jag länge hade tänkt lära Lukas förstå vad ett petande dressyrspö innebär. Jag och Celina har lärt Lukas både skänkelvikning, öppna och framdelsvändning men han är verkligen ingen stjärna på det. Han kan göra det perfekt när han är pigg och vägrar stå still, men annars struntar han helt i skänklar och springer bara på när man petar med spöet. Har sett på ponnyakuten att de petade med ett dressyrspö för att irritera hästen och få den att röra sig och sen får de beröm. Lät jättebra tyckte jag och satte glatt igång. Det var bara ett problem. Lukas reagerade inte. Inte alls. Står bara och ser uttråkad ut och tittade lite ibland på spöet som petade han på baken. Jag försöker peta med handtaget på dressyrspöet, men det hjälper inte, Lukas börjar istället försöka nypa mig av ren uttråkning. Jaha, jag försöker trycka med handen samtidigt och tänker förhoppningsfullt att det kommer göra susen...Lukas bara står där. Tillslut flyttar han lite på sig när jag böjt huvudet på honom och jag berömmer honom en massa och tänker att du kommer han flytta sig snabbare! Men icke, tror inte han har nån vidare känsel i bakdelen för han bryr sig verkligen inte om jag står och håller på med spöet haha. Islutet flyttade han sig bättre så jag slutade då, men jag inser att det nog kommer ta lång tid att lära honom förstå vad ett dressyrspö innebär. Innan vi slutade skulle jag låta Lukas gå lös efter mig och se hur länge han skulle följa mig innan han tröttnade. Så fort ryttaren släpper kontrollen så har Lukas alltid gått in till mig mitt i ridbanan och gått efter mig. Jodå, Lukas går snällt efter mig var jag än går, men varje gång jag stannade gick han in i mig haha.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0