Vikt

Kan ni tänka er att Celina inte väger mycket mindre än mamma? Än skiljer det nästan en decimeter åt i längden, men vår mamma är så tunn och smal att hon rent tekniskt sätt borde kunna rida Lukas som Celina gör. Celinas vikt verkar inte påverka Lukas än, särskilt inte i galoppen ute i skogen då han fortfarande skenar iväg, så där har vi kanske ännu en lösning på problemet om vi inte hittar en ryttare till Lukas? Att mamma rider honom i skogen några dagar i veckan även om är ganska lång på honom, han är ju vältränad och musklad att ha Celina och längden och vikten måste ju vara detsamma ungefär när Celina byter.

Mamma väger 45kg och Celina 42kg om jag inte minns fel. 3kg på en shettis är mycket mer än vad det skulle vara på en d-ponny, men kanske ändå? 36kg vägde Celina när hon började rida Lukas och hon var 136cm lång. Jag tycker hon har vuxit och blivit större, men rent kilomässigt är det ju inte alls mycket.

Överallt hör jag olika om vad en shettis orkar och bör bära. Vissa säger att de max ska ha 30kg, andra sätter gränsen på 50kg. Över 50kg skulle jag själv aldrig sätta en ryttare på Lukas, men 30kg är ju ingenting, lilla Ludde är fem år och väger 25kg och han är jätteliten på Lukas. Om Lukas bär 42kg utan problem nu och till och med kan hoppa LB-höjder måste väl mamma på 45kg kunna rida han hyfsat normalt i skogen? Eller vad säger ni som läser? Låter det för tungt? Vad säger ni om vikt på shettisar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0