Första tömkörningsförsöket

En rejäl regn-åsk-blixt-skur satte stopp för promenaden jag planerat med trollet idag. Så därför gjorde vi vårt första försök till tömkörning! Hon fick ha longerlinan och så tömmar som satt i grimman (fast ej i gjorden) och så hade jag klickersen beredd och så godis i fickan. Som jag väntat mig blev hon mycket förbryllat över att jag inte skulle gå först/i höjd med hennes huvud och för att hon skullle skritta fick jag smacka och gå några steg framåt innan jag kunde backa till hennes bog. Hon var väldigt tveksam och vände mycket på huvudet för att titta på mig. Men tack vare klickern insåg hon att det nog var ganska okey att gå ändå även om jag var på "fel" plats. Styra var inte svårt utan hon lyssnade på lätta tag liksom när jag gjorde halt. Höll på i ca 5min innan jag slutade vilket var precis lagom.
 
Nu har Nangijala fått något att tänka på och planen är att prova igen om ett par dagar. Tänkte köra en "intensivperiod" med tömkörning med några dagars mellanrum under en kort tid (3-4ggr). Målet är att kunna styra och göra halt i skritt samt att Nangijala inte tycker att det är lika "fel" när jag går vid bogen. Sen får hon smälta det och så tar vi upp tömkörningen lite mer om några månader.
 
Vagnen jag mejlade på fanns kvar. Hade använts på fjording, men jag tycker skakellängden verkar passa bättre för en lite större häst? Nåja, hellre lite förstor än för liten. Ska mäta Madickens längd imorgon och bestämma mig sen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0