Planering Nangijala sommaren 12 - sommaren 13

Tiden har verkligen gått otroligt snabbt och om ett halvår blir Nangijala officiellt 2år och då kommer träningen bli mera allvarlig. Jag har redan i huvudet hur/vad/när jag vill göra olika moment, men det är nog bra för mig själv att skriva ner och strukturera upp dessa också. Många mål har vi redan uppnått för sommaren, ex som att kunna gå promenader ensamma där hon är lugn och lyssnar på mig.
 
Allt kommer ju inte pågå hela tiden utan göras då och då eller i perioder. Det kommer bli många veckor då hon inte gör något speciellt som hon får som viloperioder från allt nytt.
 
Sommaren 12
Vänjas in med träns för att slippa kalla bett till vintern samt för att allt nytt ska komma i små portioner jämnt utspridda under året.
 
Kunna bära sele/tömkörningsgjord vilket hon redan kan, dock har hon inte haft svanskappa än pga av att den inte passar på Lukas sele.
 
Introducera tömkörning i grimma. Vill att hon ska förstå hur styrning fungerar men att jag ska gå normalt bredvid henne. Mest så att hon får prova på innan vi sätter igång på riktigt.
 
Hösten 12
Framåt oktober ta upp tömkörningen mera. Fortfarande i grimma. Mål är att hon ska kunna styras för lätta tygeltag samt göra halt och förstå framåtdrivning. När hon är mogen för det kommer jag gå allt längre bak tills jag går bakom henne och inte i jämnhöjd med hennes huvud. Mest ut i skogen så att det blir roligt.
 
Kunna gå avslappnat på promenader vid ridskolan utan att stimma upp sig över att Madicken skriker på henne från ridhuset.
 
Träna med skramlade och prasslande saker som släpar bredvid och efter henne när hon går som förberedning inför inkörning
 
Miljöträning/working equitation på ridskolan om det blir någon sådan i år igen
 
Vintern 12
Jag hoppas på snö i januari-mars och tanken just nu är att börja hennes inkörning genom tolkning, att någon leder henne och att en lätt person får åka efter henne. Korta pass som läggs upp efter hur hon reagerar.
 
Fortsätta tömkörning och målet är att jag som tömkörare ska kunna gå på rätt ställe och att hon känner sig trygg att gå först.
 
 
Våren 12
Planerar sätta henne framför vagn (om jag fått tag på en) i april när ridbanan brukar vara torr igen.
 
Använda träns och bett vid tömkörning/körning, börjas fram på vårkanten tror jag.
 
Löshoppas
 
Sommaren 12
Körning, tömkörning, promenader och viloperioder
 
Introducera longering
 
Sadel med på promenader
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0