Olycka med Lady

Celina och Moa var iväg och mamma hade ridit iväg hon med, så jag står i solen med Nangijala och använder ryktstenen för att få bort att löst hår. Plötsligt ringer mobilen och det står att det är mamma.
"Jag har trillat av Lady och hon har galopperat hem, skynda dig Carro, hon är snart vid stora vägen, SPRING!!!" skriker mamma panikslaget i luren. Villrådigt står jag en halv sekund och överväger om jag ska stoppa in Nangijala i boxen, men jag inser att jag inte hinner så jag springer så fort jag kan mot 90-vägen utanför stallet. Jag hinner precis över och in på biskopsmålavägen när jag ser Lady komma i galopp ut från skidbacken. En bil kommer körande vid mig men stannar in och föraren öppnar dörren samtidigt som jag ptrooar och sträcker ut armarna för att hindra Lady. Tack och lov så saktar hon av direkt och jag kan fånga henne och leda henne hemåt.

Nangijala står snällt och väntar när vi kommer tillbaka, men när jag sprang hörde jag hur hon ville efter mig. Ryktstenen som jag slängde på marken saknar en bit där hon gått på den. Mamma kommer efter en stund och då har Lady fått ner pulsen. Lady hade plötsligt på turen kastat sig runt och mamma hade farit av men hållt i tygeln och inte släppt förrän hon blivit trampad på överarmen. Inte bruten tack och lov, men väldigt ont gjorde den.

Jag sitter upp och ska rida förbi det "läskiga", men kommer bara till skidbacken och inser att Lady haltar. I skritt märktes det varken från ryggen eller från marken, men i trav kändes det så jag hoppade av och gick tillbaka. Ingenting under hovarna, men hon haltade svagt när mamma travade runt henne, så pass otydligt att det var svårt att se vilket av frambenen hon markerade på. Troligtvis är det en svag sträckning i höger framben. Men i hagen både travade och galopperade hon efter Madicken utan att det knappt syntes så det skulle inte förvåna mig om hon helt enkelt fått en smäll och blivit tillfälligt öm. 

Tack gode gud för att jag var i stallet. Visserligen var det väldigt bilfritt på stora vägen när hon kom springande, men vilken förare är beredd på att det ska komma något farande från en tvärväg? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0