Dressyrlektion

Fick rida Madicken på dressyrlektionen idag och var förberedd på att driva, driva och driva ännu mera. Glatt överraskad blev jag av att hon är "pigg". Inte som Lady, men det där ständiga drivandet man fick göra innan slipper man nu. Hon travar på självmant. I traven och skritten var hon fin, stel i höger sida men lossnade efter en stund.

Celina har kämpat med att samla galoppen i hoppningen, antingen har hon nästan travat eller så har det varit för snabbt. Vi trodde att det nog var Celina som inte hade den rätta tekniken så att säga, men efter dagens lektion insåg jag att det är det är i galoppkonditionen som det brister. Om vi kallar den normala galoppfarten är mellangalopp så är det nätt och jämnt hon klarar av den, Maddan går gärna aningen snabbare. I ökad galopp samt den snabba mellangaloppen orkar hon bära sig ganska bra, men så fort jag försökte korta upp henne blev det trav eller ingenting alls. Så jag och Celina har gjort upp en plan för att träna galoppen. Nu i början ska jag, så ofta jag är där samtidigt som Celina rider, hoppa upp och rida på ridbanan en stund. Annars ska Celina lägga ut bommar och träna på att öka och minska galoppen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0