Torsdag

Tog en skrittur på Lady som var aningen trött efter gårdagens hopplektion med Celina. Sedan var det Lukas tur och han och jag harvade ridbanan vilket var extra tungt pga av det rätt våta sanden. Fodrade hästarna och mockade under tiden.
 
Hämtade in Nangijala, borstade och tränsade henne sedan. Är nog mer än en månad sedan hon hade träns på sig för det var innan min praktik som jag nu haft i 4veckor. Satte på grimman över och tog en halvtimmes promenad i skogen för första gången med ett träns. Hon tuggade bara en aning på bettet i början sedan struntade hon i det. När vi skulle gå över stora vägen fick jag som alltid halvt släpa henne över trots att jag petade med spöet på rumpan. Hästvärlden fungerat nåt i stil med att en häst visar vad den vill, övergår till att hota och verkställer hotet om den andra hästen inte svarar på dess signaler. Jag har försökt lära trollet så att hon frivilligt ska gå fram för en lätt petning men hennes attityd mot det är något i stil med "än sen om du petar, det gör mig inget så jag tänker inte gå fram". Så jag petade löst, petade hårdare och snärtade sedan till så att det sved till en aning. Jag kan lugnt säga att hon blev en aning chockad men hon gick fram. Senare under promenaden räckte det med att jag riktade spöet mot baken för att hon skulle reagera och öka takten. Annars var hon väldigt duktig och vi tränade på trav-kommandot som börjar sitta riktigt bra och så sakt av-kommandot.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0