Frihetsdressyr

Efter min hopplektion plockade jag ut Nangijala för en grundlig avhårning innan jag gjorde detsamma med Lukas. När jag höll på med honom fick Nangijala beta i ridbanan och när Lukas sedan var i hagen gick jag tillbaka till henne. Tanken var att köra lite såndär frihetsdressyr som det görs i ponnyakuten. Att komma när jag lockar på henne är inget problem, inte egentligen att följa efter mig heller. Nej problemet är att Nangijala vet att jag har godis som hon får imellanåt och det gör henne väldigt otrevlig. Hon springer efter med bakåtstrukna öron och kastar med huvudet vilket jag inte tolererar. Så jag jaga bort henne när hon visar den minen och sedan får hon inte komma närmare förrän hon är snäll igen. Det blev många bort-jagningar kan jag tala om, men hon är en så pass skarp häst att det är nödvändigt att visa vilket beteende som är okey och vilka som inte är det. Mitt mål är inte att hon ska följa mig för godisets skull, utan det är en extra motivation nu i början för att hon ska förstå vad jag vill.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0