Chip just nu

Chip opererades för drygt en månad sedan och har fått gå i sjukhage fram tills i måndags. Första tiden efteroperationen skulle han lindas om var tredje dag med ett bandage som gick från hoven upp till bringan. Det var åtta olika lager och det tog tid både att linda på och linda upp kan jag säga! När stygnen togs bort fick han gå med ett vanligt bandade från kotan upp till under knäet i ett par veckor. Eftersom bandaget byttes med några dagars mellanrum har jag blivit riktigt duktig på att linda ben känner jag haha. På det promenerade Jojje (jag var med var tredje dag ungefär) Chip 1h varje dag. I måndags var det återbesök hon veterinären som kollade igenom och gav honom klartecken att sättas igång!
 
Denna veckan (vecka 1): Skrittturer (ca 1h) med 2x100m travstträckor
Vecka 2: Skrittturer med antingen 2x200m trav eller 4x100m trav.
Vecka 3: Travsträckor i 5min åt gången
Vecka 4: Får börja galoppera så smått på raka spår. Får även börja rida på böjt spår och longeras.
Om ca 3månader: rids normalt och får börja hoppa igen.
 
Det är 4 månader sedan han blev skadad och sedan dess är han riden 3 dagar i maj innan veterinären upptäckte att det inte bara var linimentskadan som spökade. Trots det var grabben fantastiskt duktig i tisdags och gick med mig på ryggen som om det gått 4 dagar och inte 4 månader sedan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0