Hypertoppad Lukas. Långtur och hästbyte

Idag skulle jag rida Lady och jag fick med mig Maja och Celina på långtur runt Skyesjön med hästarna. Lukas har gått dåligt denna veckan så jag tänkte att en långtur på lite mer ön 2h skulle trötta ut grabben. Det jag inte räknat med var att han hade energi till två skyesjö-turer. Första timmen är mest skritt men Lukas stack med Maja om vart annat och taktade vägen fram när vi skrittade. Många gånger stack han helt oprovocerat och vi såg ekipaget försvinna ur sikte flera gånger innan Lukas saktade ner och väntade in oss. Sista gången när vi närmade oss den flera kilometerlånga galoppsträckan vid sjön, tittade jag på det försvinnande ekipaget:
"Vi borde kanske låta dig sitta upp en stund och galoppera lite så att han blir trött", skojade jag. Sedan tänkte jag lite. "Jag tycker faktiskt vi borde göra det, vi kommer aldrig kunna galoppera".
Celina tittade på mig och sa "Jag är för tung och stor".
"Inte för ett par hundra meter. Om du hoppar upp och galopperar 200m kommer han vara trött för han får ju bära nästan den dubbla vikten. Och även om du är typ 5kg tyngre nu än när du slutade rida honom, så märktes aldrig din vikt på honom innan. En sådan liten stund orkar han med."
 
Vi hade då kommit fram till Maja och jag förklarade vad vi hade pratat om. Hon gillade det och efter 5min kom vi fram till galoppsträckan. Vi satt av, sänkte Lukas läder och sedan slängde Celina över benet istället för att sitta upp med stigbygeln. Det som verkligen opropotionelligt ut med Lukas tuffade iväg i sakta mak precis som vi trodde. Tillbaka kom han dock i full karriär med Celina på ryggen. Toppad och inte ett dugg tröttare. Så vi slängde upp Maja på Dante som är snällare än Lady och travade iväg. Tanken var att rida några hundra meter till, trötta ut shettisgrabben och byta hästar igen. Men till min häpnad och förfäran stack Lukas med Celina på ryggen och efter i galopp stack Dante. Inte så att Dante egentligen stack för det såg alldeles för lugnt ut, men han tyckte nog inte Maja bromsade så bra. Själv stutsade jag på stället med Lady och såg de andra försvinna längre och längre bort. Eftersom Dante såg så lugn ut började jag tvivla på om de fortsatte med vilje eller fortfarande inte kunde stanna. "Ni stannar väl?! Hallå????" skrek jag efter dem utan att få ett svar. När de tillslut stannade berättade Celina att hon inte kunnat få stopp på Lukas - tänk det, en snart 16-årig stark tjej kan inte stanna en shettis på 103cm! - eftersom han stack så fort Dante kom nära. Lukas var fortfarande totalt toppad så jag sa att vi rider galoppsträckan i trav och hoppas det hjälper (då hade de redan galopperat drygt 500m). Det gick jättebra att trava. Dante var en ängel och Lukas pinnade på som en tok samtidigt som Lady skulle tjuvöka. Sista 200m säger jag åt Celina att hon kan galoppera framför oss, men än en gång far Dante efter men nu nådde de tack och lov backen där vi alltid stannar så de saktade ner självmant. En sista lång galoppbacke hade vi framför oss och vi bestämde att jag och Maja skulle trava i förväg och att Celina och Lukas skulle komma galopperande efter. Lukas stack kan jag tala m och flåsade sedan som en blåsbälg när vi skulle byta ryttare. Han var dygnsur men en del berodde ju på dagens tidigare regn.
"Nu är han nog trött och lugn" sa jag glatt till Maja.
 
De orden fick jag äta upp. Shettisen taktade iväg och stack ett par gånger på hemvägen. Tack och lov var det hans vanliga ivägskeningar så Maja kunde stanna lättare. Hem kom vi efter 2,5h tur och ändå orkade Lukas rymma från Maja och springa in och runt på ridbanan. Herregud hur orkade han?! Jag hade förstått det om det varit på den tiden då han var i full kondis med Celina, men nu... han har väl knappt hälften av det han hade då.
 
Det är synd Celina inte väger lite mindre så att hon hade kunnat rida till Lukas ibland, han skulle sannerligen behöva det när han ger henne en så tuff match. Men nu är Celina för tung och sånt här kan som mest ske vid akuta behov, som idag. Jag tror inte en enstaka ridtur skadar Lukas rygg och han är ju onekligen inte påverkad av att fara runt med en tyngre ryttare. Men det är inget som bör göras regelbundet.
Ändå ganska kul att Celina efter 2år få hoppa upp och rida som gamla bästis och att han körde på precis som han gjorde då. Celina tyckte det var kul att rida han och att han inte var riktigt så illa som hon mindes, men hon var glad när hon hoppade upp på Dante igen.
 
Samma runda, maj 2011. Intressant nog kunde Celina ha sina gamla läder (dock var det ju ny sadel) så hon har mest vuxit i överkroppen på 2år haha!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0