Jävlig ponny

Maja skulle rida Lukas idag och Celina hade lånat mig Madicken. Det märktes direkt att Lukas var pigg men han valde att använda den helt fel och VÄGRADE lämna gårdsplanen. Han jävlades nåt så otroligt och Maja bankade på, drog i tyglarna för att hålla honom riktad åt rätt håll och smällde med spöet. Jag sa åt henne att hålla ut, att han ger sig tillslut och att det är bäst hon försöker vinna redan nu så är det överstökat. Moa testade han efter 5 månader på samma sätt, med Maja tyckte han tydligen att det räckte med fem ridgånger innan han skulle kicka igång testperioden. Efter 10min var han så eländig att jag hoppade av och gick bakom för att jaga på - funkade inte alls, han backade. Jag prövade att dra han framåt - funkade inte det heller. Tillslut var jag så vansinnigt trött på honom att jag rappade till han hårt med spöet på rumpan tills han gav sig. Jag tycker inte om att slå en häst, men när Lukas blir så finns det inget annat som får honom att skärpa sig. Den ponnyn måste vara rätt okänslig för smärta dessutom. Nåväl, han började gå, närmade sig stigen ut i skogen och jag hoppar upp igen - för att då se Lukas snurra runt, vägra gå och sedan dra in bakom några buskar och fortsätta åt andra håller. Han vägrar gå tillbaka och jag hoppar av, lyckas få honom och Maja med mig igen. Hoppar upp och skrället sticker igen. Banne mig om han inte ser att jag hoppade upp och fattade att jag inte passade han längre!
 
Riktigt arg och trött får jag tag i tyglen och släpar han med mig samtidigt som Maja trycker på allt vad hon kan. Knuffar in han på stigen och tvingar honom framåt genom knuffar och spöet. Så ger han sig plötsligt och är snäll igen. Vet inte vem han räknar vann denna kampen, var det han, Maja, jag eller jag och Maja tillsammans?
 
På hemvägen stack han också. Var egentligen inte så farligt förutom att det tog ca 150m innan Maja lyckades stanna. Hon hade nämnligen för långa tyglar så det var ju inte undra på! Intressant är vilket öga man har fått för när Lukas är skenbenägen i galoppen. Ingen galopp var "farlig" idag, det var bara Maja som hade lite svårt för att stanna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0