Barbackaritt med Lady

Lady har varit konstig att rida ett par veckor nu och mamma har inte lyckats komma underfund med vad som varit felet. I med att värmen kom så trodde vi att slöheten kunde bero på det, men så upptäckte vi i förrgår att hon fått skav på båda sidor där sadelgjorden ligger ann bakom armvecket. Då förstod vi. Mamma bytte för ett kort tag sedan ut den gamla, trasiga sadelgjorden i mjukt gummieaktigt material till en i läder. Skrev lite med gamla ägaren i samband med att jag skickade en snutt från Ladys löshoppning igår och de skrev att de alltid fick ha padd kring sadelgjorden eftersom hon lätt fick skav. Vi måste haft tur och hittat en sadelgjordssort som funkar för hon har aldrig haft skav under de tre år vi haft henne.
 
Löshoppningen med Lady igår blev väldigt rolig. Hon bara sprang runt, runt, runt i början och struntade fullständigt i om vi försökte bromsa eller att jag fick kasta mig bort efter att jag snabbt höjt hindret. Väldigt roligt hade hon och hoppade som högst 1m.
Filmsnutt från löshoppningen: http://www.youtube.com/watch?v=xZXUw2aC2OU
 
Men iallafall. Pga av skavet kommer hon inte kunna ha någon sadelgjord på sig de närmsta dagarna tills det läkt (hon är ju så känslig så fort något börjar skava). Mitt förslag var att mamma kunde rida lite barbacka men det sa hon absolut nej till. Förstår henne också för Lady är skumpig, pigg och ser spöken i skogen och drar tvärnitar. Värre blir det ju mindre hon går så därför erbjöd jag mig att rida henne. Minns inte när jag red barbacka sist, men valde mjuka shorts pga av värmen. Det var ett superbeslut, jag har aldrig suttit så klistrad på henne rygg någon gång! Hon marscherade ut i ilfart i skogen och blev snabbt fuktig så jag klibbades praktiskt taget fast och kände mig nästan lika trygg som med sadel. Det gjorde i sin tur att det var lätt att sitta ner i hennes trav och jag vågade även galoppera trots att hon la in kast och tvärnitar. Rund och mjuk över ryggen var hon också vilket inte gjorde saken sämre heller.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0