Hundmöte i skogen

Inte ens en handfull gånger de senaste 5,5 åren har vi mött någon i nogelidskogen, så vad är oddsen för att jag ska möta 6st hundar med deras mattar en dag när jag rider och har Nangijala som löshäst? Har funderat på vad som skulle kunna hända och misstänkte att Nangijala nog skulle sticka fram till hundarna - vilket hon också gjorde. Jag hoppade av och ledde iväg dem en bit, släppte trollis och hoppade upp för att sedan inse att min unghäst var försvunnen. Hon stack tillbaka till hundarna och gick 1m ifrån alla och var extremt nyfiken. De stackars hundarna var inte alls lyckliga utan skällde och backade.Det var bara att hoppa av och leda henne halvvägs hem.
 
Lukas longerades i 10min i trav eftersom ridbanan var precis på gränsen till is. Så vi tränade på att han skulle följa mig, backa när jag gick emot framifrån skakandes på handen/grimskaftet samt flytta bakdelen för lätt tryck. Det sistnämnda behöver helt klart förbättras för man får ju nästan själv trycka runt honom haha! In i stallet och bytte till grimskaftet och försökte få honom att följa med mig lös till hagen. Fokuset hamnar lite fel ibland men det går framåt.
 
Chip och jag hade ett dressyrpass idag. Vi tränade vidare på det hemska, jobbiga ställandet och galoppen som han behöver få kondis och stärka sig i. För 4 månader sedan var vänster varv hans starka sida och höger den svaga, nu är det tvärtom. Han är pigg, men lat och bekväm av sig så han var inte alls förtjust i allt galopperande och eftersom vi började i högervarv var den svaga sidan kvar till sist. Efter några varv blev han tjurig och skulle bryta av för att sedan hoppa runt med bakdelen utanför spåret några gånger när jag fattade ny. Sedan gav han upp och blev mer motiverad då Nathalie galopperade runt och han skulle komma i kapp.
 
Min tokiga, vackra trollunge <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0