Helgens Chip

Lördag
Hade vilat 2 dagar pga att han ömmat lite efter en förmodad spark på bringan. Jag hade därmed en rastlöst, pigg häst som inte var intresserad av något annat än att springa. Så vi var lite överallt så fort vi skulle svänga haha. Vänster varv på volten i galopp gick det dåligt, Chip sprang mer på tvären för att slippa svänga än att göra det jag bad om. Jag tragglade på och avslutade när han galopperat hyfsat ett par varv. Höger galopp var rätt okey.
 
Söndag
Hoppträningen med bana på fyra hinder. Gick väl... rätt skit. Fortfarande jättepigg häst som inte alls var intresserad av att svänga i galopp och som glatt skulle gasa på mot hindrena. På en oxer på diagonalen var han inte vidare glad i iden att att man skulle komma ut i vänster varv. Så han svängde till höger och fick borde bromsa farten och svänga snävt då han först skulle undvika ett hinder och sedan väggen. Vi bråkade en del där och vid ett tillfälle flög jag av. Första gången och jag har ändå ridit han ett år nu! (visserligen varit skadad i flera månader haha). Jag kom på sniskan när han väjde för hindret, försökte få han att svänga tillbaka till vänster men det fungerade sisådär. Så vid väggen halvt for jag, halvt kastade jag mig av med benen före och de tog emot sig så snyggt på manegeväggen haha. Vi hoppade ett par språng till för att sluta bra så att han inte skulle gena men eftersom han hela tiden skulle öka farten avslutade vi ganska snart.
 
Måndag
Red en kortis på Chip i ridhuset. Han borde varit trött efter helgen men var snarare ännu piggare. Fin i traven men så kom vi till vänster galopp. Minsta sväng och han tog bettet och stack vilket han aldrig gjort. Provade höger men där gick det rätt bra, han är ju starkare i det varvet. Jojje och jag är lite fundersamma varför han uppför sig så plötsligt. Beror det på för mycket energi, trots, ovillja att anstränga sig och att han upptäckt att det går att smita från arbetet om man kanske springer iväg? Eller är det något som tar emot? Lindahl trodde det första så vi försöker ett tag till.  För i skogen är han bara glad och jättepigg och detta började så smått veckan innan lovet på ridlektionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0