Att förska släppa taget

När skolan skulle börja pratade jag och Maja. Vi pratade om vilket ansvar man har om man har en egen häst, att den måste motioneras och skötas om. Maja har haft Lukas i 8månader nu och hela vårterminen var det som vanligt jag som hade ansvaret för att han fick tillräckligt med motion. Det känns som om det var igår jag fick "ta över han" när Celina slutade, men det har ta mig tusan redan gått närmare 2år! Men iallafall, eftersom Majas intresse inte har svalnat trots att hon ridit 5-6dagar/veckan i sommar, har det blivit dags för henne att ansvara mer för Lukas. Jag skulle jobba 90% (gick dock nyligen upp till heltid), har Chip, Nangijala, ska snart flytta hemifrån, en tredjedels hund och så är det mockning och hjälp med Lady och kanske Dante också. Något måste plockas bort innan hösten kom hit på allvar och Maja ville också gärna ansvara helt för Lukas motionerande. Som hon sa så är det roligare att rida, träna och tävla en häst som man själv fått i kondition, nu hade ju jag gjort mycket hela våren.
 
Men dessa veckor har varit svåra för mig. När jag och Maja bestämde detta sa jag att jag självklart kommer hjälpa henne om hon inte kan rida tillräckligt vissa veckor, mitt krav är att han motioneras minst 4dagar/vecka. 4 dagar i veckan är i mitt tyckte för lite, eftersom han hittills gått 5-6 gånger. Men jag måste vara realistisk och sätta rimliga krav på vår duktiga 10-åring. Celina red också i genomsnitt 4 gånger per vecka det första året och det ökades sedan när hon blev äldre. Det är oundvikligt att Lukas inte kommer gå alla dagar jag vill och att säga att det stör mig när han inte går mer än 4 gånger/vecka är att underdriva. MEN, jag måste lära mig att släppa honom, 4 dagars ridning med ryttare ger mer träning än longering, joggingturer, små körturer i halvmörker eller tömkörningspass. Visst kommer han bli rundare men jag måste lära mig att inte bry mig liksom jag insåg att jag inte skulle känns dåligt samvete för att Madicken inte gör något. Det kommer bli bra, det är jag säker på.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0