Dressyrpass på utebanan

Efter jag skrivit 6h på dressyrtävlingen skulle Chip motioneras. Då jag inte kunde hitta ridsällskap fick det bli dressyr i lilla sandbanan. Lade fram fyra cavalettibommar eftersom han nu får börja med sånt. Trodde allt att han skulle vara lite harig och stanna upp de första gångerna vi skulle rida över det, men trots att han var lite stirrig över blåsten och allt som hände runt om, gick han över fint. Vi red över bommarna som låg på ena långsidan och sedan lade vi två volter på andra långsidans hörn. Chip tycker det är jobbigt och vill gärna flyta ut och öka farten, men det blir bättre för varje igång. Det är dessutom inte lätt när det är misstänksamt läskigt på andra sidan staketet. Jag har börjat sitta ner korta stunder i traven också så det gjorde jag en stund i båda varven på stora volten.
 
Galoppen behöver stärkas mycket och idag blev det mycket galopp på volten. Det var väldigt jobbigt tyckte Chip, särskilt i vänster varv som är hans svaga. Eftersom galoppen är så svag länger jag tyglarna eftersom han annars hänger upp sig på dem och låta mig bära hans huvud. Jag bryr mig för tillfället inte om att försöka ställa honom inåt för det orkar han inte. Fokuset ligger på en runt, jämn volt och att galoppera runt den flera varv är tillräckligt svårt det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0