Sommarvärmen har anlänt

Nangijala får stå mest. Är minst 26 grader i skuggan varje dag och inte många grader svalare på nätterna. Det enda tidpunkten man orkar dra sig dit är när myggorna kryper fram ur sina gömseln och vill knapra på en. Igår gick jag upp till stallet halv sju och svetten lackade när jag hade borstat av Nangijala så jag gick hem och kom tillbaka efter åtta och red dressyr med Lady i 45min. Jobbade vidare med att behålla formen vid galoppfattningar och avbrott till trav och det börjar faktiskt lätta nu i båda varven. Fick till några riktigt hyfsade avbrott till trav innan jag avslutade och kände mig klar för dagen.
 
Just det. Pratat med några som sagt att Madicken troligtvis är svart och inte mörkbrun som vi alltid sagt. En brun och en fux kan tydligen få en svart, det beror på om avkomman ärvde den dominanta bruna genen eller den ickedominanta. Så nu inser jag att Nangijala kanske inte har en fuxgen som jag hade tänkt utan är homozygot svart (två svarta gener) och det känns lite blä, jag som gärna skulle velat ha en fux den dagen hon ska betäckas...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0