Ligamentskada i hasen

När vi kom till veterinären igår fick vi (som vanligt) börja med en halvtimmes väntan. Sedan fick jag longera Nangijala i alla gångarter och det gjordes böjprov på alla benen högt och lågt. Björn konstaterade att det fanns en rörelsestörning i höger bakben men ingen hälta. Så vi gick ner för att prova att bedöva benet på ett område. Ponnyn var dessvärre inte samarbetsvillig så hon fick lugnande men kämpade trots det emot rejält så det blev brems på det. Bedövningen gjorde dock ingen större verkan så ner på nytt, ny bedövning på annat område, väntan och koll ännu en gång. Fortfarande ingen förbättring så nu fick hon ordentligt med lugnande och benet rakades för ett ultraljud. Då hittades äntligen felet: en ligamentskada i höger has, orsakat av en spark eller trauma som gör ont när hon går på böjda spår (förklarar varför ridbanan inte gått att rida på). Björn trodde att hon kunde ha gått omkull och när hon försökt att låta bli att belasta benet har hon skaffat sig låsningar. 
 
Jaha, tänkte jag då. Undrar hur snabbt detta läker (jag menar, hon har ju ändå haft den sedan juni). Det är en snabb läketid säger Björn (jag hurrar inombords, 2-3månader då?). Det är en snäll ligamentskada så läkningstiden är "bara" ca 6mån. Oookey... tänkte jag. Helvila i ett halvår då...? Nej det skulle hon tydligen inte. Halvåret räknades in i igångsättningen visst också. Men kontroller var 8:e vecka och fram tills nästa efter jul ska hon helvila. Inga böjda spår, inga vilda galopper eller härjande, slät mark osv. Jovisst, det blir ju en smått omöjlig uppgift! Hon kommer ju härja och springa lite vad jag än gör. Men just nu provar vi att ha henne i stallhagen med Lukas, han går ju alltid till allt, inte som de andra två. Om hon håller sig lugn dessa månader kanske jag kan skritta igång henne i januari.
 
När jag körde hem tänkte jag "äh, ett halvår, det är ju inte så mycket". Sedan började jag fundera på vilken månad det var om ett halvår, jag räknade efter och konstaterar.... APRIL! Herregud, då är det ju nästan sommar igen ju! Då kommer det ha gått 10mån sedan hon skadade sig första gången.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0