Celinas hopplektion

Att byta från en kvick shettis till en långgalopperande maxad c-ponny är ganska chockartat. Madicken som är en maxad d-ponny är en Lukas i stor format enligt Celina, men Lady...hon är bara hemsk att rida (haha). Celina är ju van vid att ha gott om tid att svänga och tänka, men ett galoppsprång på Lady är tre språng på Lukas, så dagens lektion gillade hon inte. Jag tyckte inte det såg så illa ut, iallafall inte med tanke på att det är fjärde gången hon rider henne. Det tar ett bra tag att vänja sig vid Ladys stil om man haft en segare ponny. Lady skulle sticka både före och efter hindrena och drog som vanligt ner huvudet efter ett hopp för att få ryttaren ur balans. Kanske att Celina är lite för liten för att rida Lady egentligen med tanke på att jag får kämpa med henne också. Banan de hoppade idag var med mycket svängar, framför allt kring ett litet kryss som stod på medellinjen som man red åttvolt kring och hoppade. Före var det ett räcke och efter en oxer och för de med lite större ponnyer blev det ganska snävt då de var i lilla ridhuset. Men innan jag låter Celina säga ett definitivt nej till att rida och tävla Lady ska hon allt få rida in sig på henne först, ju mer man rider henne desto mer förstår man hur man ska rida.

Celina gnällde över Ladys sadel idag, sa att det gjorde ont i rumpan att rida i den efter ett tag. Min mjuka, gosiga allroundsadel som var Amys! Den mjukaste sadeln jag någonsin har ridit i och så påstår hon att den skulle vara hård att rida i även på Lukas. Pyttsan säger jag bara ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0