Genräkning: vilken färg får fölet?

Har suttit och försökt räkna ut fölfärgen och alltså även vilka gener Madicken har liksom hennes föräldrar och mor/far färäldrar. Förhoppningsvis har jag räknat rätt, men jag är lite osäker på om jag verkligen gjort det.
Madicken har en fuxgen som är recessiv (fuxgener behövs dubbla uppsättningar för att ge fux) och en gen som ger mörkbrunhet/mellanbrunhet (som mamman/systern). Hingsten har bara den sista genen troligtvis i dubbel uppsättning (för svartbrunhet). Fölet har fått en gen av vardera förälder. Får den Madickens fuxgen är chansen 50/50 att det blir svart eller mörkbrun (madickenfärg), får den samma gen från båda föräldrar så tror jag att det är 75% chans att få en svart häst och 25% att få en svartbrun (Dancerfärg). Om jag har fattar rätt kan fölet inte bli brunt då den saknar rätt genuppsättningar, hade den dock haft denna saknade genuppsättning skulle den ha varit dominant och alltså gett brun färg. På Dancers hemsida står det att den aldrig har gett färgen brun till färgade ston, så brun blir den knappast.

Men så här blev resultatet:
5/8 blir fölet svart
2/8 blir fölet mörkbrun
1/8 blir fölet svartbrunt.

Är osäker på om jag har räknat rätt på ett ställe eller inte och har jag isåfall gjort det blir det såhär med fölets färg:

3/6 svart
2/6 mörkbrun
1/6 svartbrun

Så störst sannolikhet är det alltså för en svart häst och i andra hand Madicken-färgad. Troligtvis inga tecken i ansiktet och möjligtvis mindre strumpor på benen.

Dancer: färg svartbrun, två strumpor fram


Madicken: mörkbrun, två små vita strumpor bak



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0