Lukas hopp-problem

Igår körde jag Celina till ridskolan med Lukas för hon skulle rida med en kompis och låta Lukas plaska lite (han gick för övrigt ut så större delen av han var under vatten och verkade sugen på att simma). Någon gång under ridturen skulle de hoppa över en 3dm hög stock - och Lukas vägrar. DÅ fick jag nog av Lukas fånerier. Att gå från att hoppa 70cm till att inte ens hoppa 3dm på en månad, nej, det går jag inte med på. Därför byggde jag upp en bana åt Celina för att försöka få bukt med problemet. För första gången någonsin fick Celina rida med sporrar på Lukas för att bli lite extra övertygande. Vi hoppar fram - inga problem. Vi hoppar två olika banor: 55 & 65cm - inga problem. Ett stopp men det var för att de kom så tokigt in. Det är fart i Lukas och han lyssnar snabbt på hjälperna och ser pigg ut. Till sista rundan plockas sporrarna bort och även om han hoppar går det sakta och flera hinder rivs. Vi avslutar med två hinder på långsidan och jag säger åt Celina att driva på honom och då går han klockrent igen.

Så sammanfattningsvis... så är jag fortfarande inte riktigt klok på varför Lukas plötsligt börjat stanna. Men jag tror att en del av problem är Lukas envishet. Att han fått för sig något som han en dag bara slutar med. Sedan tror jag att det är vinterpälsen som ger problem med. Att han är varm i den och helt enkelt inte orkar ta sig över hindret om han inte kommer i bra tempo och rakt på det. Celina måste driva och sporrarna hjälper till vilket gör att farten och energin blir bättre så att han orkar hoppa.

Med denna osäkra lärdom i bakhuvudet blir det sporrar på fötterna till hopptävlingen på torsdag och möjligtvis nedblötning om dagen är varm. För ynka 55cm, strunthöjd enligt Lukas, det får han allt hoppa ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0