Ny upptäckt

Var på bibblan och skulle låna några böcker till skolan. Går förbi en hylla och blir nyfiken på varför det är en bild på omslaget. Visar sig att det var en hel hylla med faktaböcker om hästar! Jag kände mig så korkad när jag stod där för jag har verkligen aldrig tänkt på att det skulle finnas sådana böcker där. Fick syn på en bok om Natural Horsemanship som jag lånade, jag har alltid varit nyfiken på vad det är för något. Har läst knappt  1/4 av boken hittils och jag har lärt mig en massa nytt som jag kan ha nytta av i ridningen och hanteringen :D Det jag fastnade mest var det som stod om ledarskap, att vi ska flytta hästen på våra vilkor och inte tvärtom. Tydligen står ryttaren högt i rang om denne kan få hästen att rygga då detta var väldigt dominant. Isåfall har jag ganska hög rang hos Madicken för går jag rakt mot henne backar hon utan att jag behöver röra :)  När jag läste det stycket tänkte jag "jag blir nästan aldrig flyttad av våra hästar". Sedan åkte jag till stallet och vi hämtade Lady i hagen och jag hälsade på Madicken och Lukas.... och upptäckte att jag låter mig flyttas en massa haha. Ja, att läsa den boken har fått snurr på kugghjulen i huvudet ;)  

Men det jag fastnade var allra mest texten om arga ryttare. Att hästar uppfattar ilska och rädsla som samma sak och när vi blir arga blir vi därför en osäker och rädd ledare som hästen inte vågar lita på, för vi är inte trygga längre. Det tog jag verkligen till mig, fast ibland måste man nog bli lite arg på hästen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0