Tänk om...

Tänk om vi aldrig hade betäckt Madicken förra sommaren efter att Amy hade dött? Jag hade tagit Madicken på foder på obestämdbar tid, ridit henne hela sommaren, hösten, vintern och våren. Under sommaren hade jag börjat dela ridtiden med Celina och låtit henne börja träna hoppning med Madicken. Samtidigt skulle jag börjat leta efter en ny häst till mig, en liten storhäst. När hösten kom skulle Celina börjat tävla Madicken och ha henne på lektioner och hon skulle få ta över henne allt mer från mig. En dag skulle hon sluta rida Lukas helt och få Madicken för sig själv och vi skulle hjälpas åt att motionera Lukas tills vi hittade en ny ryttare.

...eller...

tänk om jag hade köpt en ny häst istället för att bli fodervärd på Madicken? Då hade vi inte haft Lady och frågan är hur mycket mamma skulle ridit för det har tagit närmare ett år för henne att lite på Madicken. Madicken skulle antingen blivit betäckt ändå och fått en annan fodervärd eller så kanske hon hade sålts eftersom ingen red henne. Eller hade jag kanske haft två hästar?

...eller...

tänk om Amy aldrig hade dött? Tänk om hon inte hade tävlat dagen före  sin död, hade hon då levt idag? Tänk om Madicken inte hade fått följa med på hopptävlingen, hade Amy fortfarande funnit i Nogelid dagen efter? Tänk om jag hade haft min vackra vita ponny vid liv idag, hade jag någonsin förstått vad jag hade lyckats undkomma? Hade jag förstått hur lycklig jag egentligen var som hade Amy?

Om Amy hade levt finns det två möjligheter om hur livet hade kunnat se ut

- Madicken hade betäckts och fölet som föddes hade blivit mitt, en efterträdare till Amy. Jag hade haft två underbart fina hästar som jag fått rida under året och mamma hade delat Amy med mig. Celina hade tagit över Madicken efter Lukas och mamma hade fått rida lite då och då.

- Två föl kunde ha lekt i Nogelids gröna hagar denna sommar, jag kunde ha lockats av Camillas förslag att ge Madickens föl en lekkompis och betäckt Amy också. Madickens föl skulle blivit Amys efterträdare och Amys föl skulle så småningom bli mammas och kanske även min mosters ponny som de skulle dela på. Med fem hästar hade vi fått bygga om stallet och Celina hade tagit över Madicken efter Lukas.

Min bild av Amy, må så vara att hon blev mycket sötare när jag målade henne än vad hon var i verkligheten, men det är såhär hon ser ut genom mina ögon. Det är så jag alltid kommer minnas henne <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0