Tömkörning

Hästarna har hittat en mysig lerhög i hagen som de älskar att rulla sig i. Jag borstade Madicken en timme men hon var fortfarande dammfläckig, det gick inte bort! Tillslut gav jag upp, borstade igenom hennes långa härliga svans och klippte den och sedan satte jag på henne selen för att tömköra henne. Vi följde en asfaltväg som vi aldrig rider på, man måste gå i evigheter för att hitta en ridstig (om det ens finns någon) och det var faktiskt väldigt mysigt. Tror faktiskt att jag kommer kunna stå ut väldigt lätt med att bara ha en unghäst i flera år ;). Solen sken nästan hela tiden fastän det egentligen skulle regna och det kom bara lite snö en gång. Madicken var väldigt pigg och glad över att få gå en ny väg så hon ville inte alls vända när jag insåg att vi gått lite mer än en halvtimme. En del av hennes energi hade iallafall försvunnit när vi kom hem för hon gick saktare än när vi började, men när jag selade av henne upptäckte jag att hon fått skavsår av en av maggjordarna, baksidan av frambenena, strax framför där sadelgjorden ska ligga. Har ingen aning om hur det hade gått till, men antingen satte sig selen dåligt eftersom hon är så runt eller så var det för att jag fick skippa svanskappan. Jag kunde nämnligen inte hitta den delen som går under svansen. Så kanske att selen kasade fram och skavde, har aldrig varit med om det innan, men har å andra sidan inte tömkört så här länge :/ Mamma har iallafall lovat att hon ska sy något av fleece att sätta kring sadelgjorden, det är allt bra att ha sykunniga mammor ;) Imorgon blir det iallafall inte lika stor promenad, jag lyckades skaffa mig blåsa på fotsulan av promenaden, hur jag nu lyckades med det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0