En knäpp ide från en b-ponny

På onsdagen mötte jag Ana och Candie påvägen till stallet. De skull rida dressyr på ridbanan och jag skulle sedan rida med på Nangijala när de skulle hem. Mockade och gick in i sadelkammaren för att tugga lite skorpor. Kommer ut ett par minuter senare och blir mycket fundersam när jag ser Ana stå på marken bredvid Candie i backen utanför ridbanans ena hörn. Dessutom med ett stigläder som har lossat. Det visade sig att den knäppa b-ponnyn skrittat på långa tyglar och plötsligt satt av och försökt hoppa staketet. Hur han nu kunde tycka det var en bra ide när staketet är 135cm och backen bakom är minst lika hög? Oskadd var han så jag kunde skritta med Nangijala en stund senare när de skulle hem.
 
Nangijala ja... började rida henne igen i helgen för nu har framtänderna i nederraden lossat. Tyvärr ser hon hemsk ut i kroppen och är bakhög igen, alltid är det något! Men det får vara, hon växer väl ikapp fram snart hoppas jag... Trollet var väääldigt intressera av Candie och ville bara gå till honom. Därför blev jag totalt överrumplad när hon tre meter ifrån börjar sparka bakut mot han samtidigt som hon piper högt med mig på ryggen. Jag skrittade med Ana en bra bit innn jag hoppade av och gick hem med trollungen. Väl hemma så fick jag för mig att försöka prova en galopp på ridbanan. Till saken hör att jag inte ridit där på några månader så vi började trava rätt vinglig 1m innanför spåret. Tar ett varv så och tänker att det väl får bära eller brista. Så smackar på och säger "gaaalopp" (kommandot sitter inte helt i longeringen) och Nangijala börjar galoppera! Vi tog ett 3/4 varv innan jag bröt av med ett stort leende på läpparna. Hon har en jättemysig galopp och har inte ärvt sin mammas mjuka, nästan kantiga galopp utan en där man sitter lätt men som samtidigt är lite rund.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0