Hästbyte med Petterssons

Idag kom Emelie och Elin med sina hästar för att rida med oss. Först 45min i skogen och sedan provbytte vi hästar hemma i paddocken då vi även testade att hoppa dem. Jag fick Aztor först, c-ponny fast mindre och mycket grövre än Lady samt lik Madicken i energin. Han har gått ordentligen i två dagar nu och var väldigt seg och trött men var ändå piggare än Madicken och riktigt mysig! Lite väl seg för mina stackars klena (och trötta) ben, men dagens favorit för både mig och Celina. 
 
Elin fick prova Lady först och de passade riktigt bra ihop! Lady gick så lugnt och fint och hoppandet såg så lugnt och tryggt ut trots att de hoppade 75. Jag säger ju att Lady är trygg att hoppa, men folk verkar ha svårt att tro mig (de som sett hennes alla stopp som alltid kom innan i alla fall) haha. Med Emelie på ryggen blev det annat ljud i skrällan och Lady ökade raskt tempot till Emelies skratt-tjut över Ladys stora gångarter.
 
Madicken föll ingen av Pettersson systrarna i smaken, tvärt om så kom det hela tiden utrop i stil med "fyyy, vilken äcklig trav", "hon är ju jätteseg" och "usch vilken äcklig galopp!". Tja, de hade ju lite otur att jag galopptränade henne igår så hon var ju inte alls intresserad av att vara på ridbanan idag haha.
 
Jackson fick Celina testa först och han var med en aning trött efter gårdagens träning. Dessutom tyckte han inte att Celina fattade galopp på rätt sätt och fortsatte därför i trav till min, Emelies och Elins skratt. Jag fick med testa han och skrattade mycket åt hans korta steg och lite kantiga gunghästsgalopp. När Elin rider och hoppar Jackson ser allt så lugnt och lätt ut, men efter provturen (hoppade också lite) så kan jag tala om att han verkligen inte är så lätt som han ser ut. Han och Lady är lika på ett sätt: både är petiga med exempelvis hur hjälperna ska göras och hur ryttaren ska rida an mot ett hinder.
 
Vi red våra egna hästar en stund i slutet och hoppade lite högre (1m) och gud var härligt det var med sin vanliga häst igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0