Tränsning

Igår tog jag Lukas träns och spände ut det till nästsista hålet, kletade lite honung på bettet och tänkte att jag skulle se om det gick att sätta ett träns på Nangijala. Testade med endast bett en gång för ett tag sen med lite honung på och tanken var ju då att hon skulle slicka men tokfölet gapade och böjde ner huvudet då och fick in hela bettet i munnen. Satte bettet löst (typ nuddade) vid hennes läppar och hon gapade direkt och jag kunde sätta på tränset. Hade ingen nosgrimma men knäppte käkremmen. Hon stod och nickade med huvudet och rullade omkring bettet i munnen, men var inte rädd utan tyckte bara det kändes konstigt. Bjöd henne på en morot där hon tappade ut det mesta av haha, men när den var slut rörde hon inte bettet och då plockade jag väck tränset och gav henne mera morot.

Även om Trollungen inte fyllt ett år ännu räknas hon som 1,5 åring, tänk att det är dags att börja tömköra om ett halvår! Och folk tycker det är tråkigt att bara ha en unghäst? Knappast, tiden har bara flugit iväg och det finns så otroligt mycket man kan göra innan de blir 2 år (och som jag inte gjort alls mycket av).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0