Uppfostran

Snart är Nangijala två år och hittills har jag haft några grundläggande regler som hon ska följa, inget jobbigt, men regler som behövs i vardagen nu och i framtiden. Men nu börjar trollungen bli stor och därför kommer jag kräva mer av henne. Inget hårt, men till exempel har jag blivit tuffare med att hon ska stå still när jag håller på med henne. Jag vill kunna "parkera" henne om jag väljer att gå in i hagen och där ta av tömkörningsgrejorna utan att hon ska traska iväg medan jag håller på. Hon är så pass mogen nu att hon klarar av sånt och även om jag får putta tillbaka henne där hon stod några gånger så börjar hon stå mer still. Ryktlådor bredvid henne när hon står uppbunden brukar undersökas, försöka bankas på och sedan vältas. Innan har hon fått röra sig rätt fritt när jag borstat henne, men även där har jag börjat säga till henne. Hon kan likagärna stå och halvsova när jag pysslar med henne som när jag hämtade henne i hagen.
 
Jag har satt regler för Nangijala som jag håller fast och lagt in vanor tidigt som nu är guld värda. När Nangijala tas ut ur hagen får hon inte dra ner huvudet och beta, punkt slut. Jag kan stänga grinden snabbt och inga hästar rymmer. Lady, Lukas och Madicken har inga konsekventa regler där: tvärtom låter mamma Lady gärna beta när hon stänger grinden - vilket slutar med att hon hux flux drar iväg mot en grästuva när man ska stänga grinden.
 
Vid ledning får Nangijala inte äta gräs om jag inte säger att hon får, hon ska följa mig och inte dra till närmaste saftiga grästuva. Det gör hon mycket sällan vilket gjort att jag vågar låta folk leda min lilla åring där jag inte skulle låtit dem leda någon av de andra tre. I tömkörningen har vi bråkat en aning om att ätregeln gäller där med och det händer bara några enstaka gånger att hon försöker nappa åt sig en tugga på vägen.
 
Nangijala är fortfarande den raraste ponny man kan tänka sig och vi alla litar mer på henne än på de andra tre. Visst har damen dagar där hon inte uppför sig perfekt, men det är ändå så små problem att det knappt känns lönt att kalla det problem. Lady kan med vara tjurig en dag.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0