Fem hästar i ett stall med fyra boxar

Camilla har pratat med veterinären och han menade att Madicken kommer må bra bara hon slipper ridning. Så avel, sällskap eller eventuellt körning funkar hon till vilket betyder att hon kommer få gå kvar på gården. Det innebär att vi kommer ha 5 hästar på gården trots att vi endast har 4st boxar, hur går det ihop? Första tanken var att två skulle få gå på lösdrift i stallhagen där vi har ett vindskydd, dessa två skulle då bli Nangijala och Lukas. Men Camilla tycker lite synd om dem så just nu överväger hon att få sin man att bygga om gamla höns/getstallet till två boxar. Förr, när Camilla var ung stod det hästar i två spiltor därinne och väggar och allt är bra. Men ena långsidan har ett fönster och hönsingång som måste tas bort och förslaget är då att bygga två boxdörrar på den långsidan och dela av insidan med en boxvägg. Alltså blir det ingen stallgång utan boxdörren sitter i väggen.  Det kommer bli en jobbig vinter med en extra box att mocka, särskilt eftersom jag fått ett jobb på 90% på ekeryd till hösten. En box kommer få stå tom i det som då blir stora stallet och så får två gå i det andra. Men det är inget som är bestämt säkert och än är det inte bråttom.
 
Madicken kommer alltså få gå och skrota i hagen, ingen kommer tyvärr har tid med henne mer än kanske någon gång på helgen ibland. Trist nog är hon ju som hon är så inte kan hon göra någon tjej lycklig som sköthäst heller... men min plan är att sätta henne framför vagn nu i sommar och förhoppningsvis kunna använda henne som ploghäst i vinter.
 
En  sak som måste införskaffas i höst är en ny transport. Vår sjunger verkligen på sista versen och har varit på lagning två gånger den senaste månanden. Nu när jag kommer börja tjäna pengar ska jag spara ihop till en egen, en boogie som jag ska kunna dra en Lady och en Dante i samtidigt. Jag kommer jobba från 8-15.30 varje dag vilket innebär att det kommer vara kolmörkt när jag ska motionera hästar i november. Ett ridhuskort är nog ett måste och jag och Nangijala får nog börja gå löspromenader i mörkret - huh!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0