Att förvarna

Har börjat läsa en bok om hästars kroppspråk, Dansa med hästar av Hempling. Mycket intressant och bra bok med övningar jag ska försöka med Nangijala. Känner att jag blivit allt mer intresserad av hästars kroppspråk sedan Nangijala föddes och jag har börjat tänka mer på hur jag uppför mig med hästarna.
 
Som idag skulle Lady, som hon ofta gör, gå framåt medan jag spände sadelgjorden. Kvickt trycker jag ett par fingar i bogen och tvingar henne att backa. Först idag började jag fundera på att jag nog gör det lite väl hastigt för i verkligheten flyttar ju hästarna runt på varandra genom tryck. Först gör de det lätt för att sedan öka om de inte får en reaktion. Jag kom därför fram till att om jag trycker till så som jag gjorde på Lady, utan att förvarna egentligen, så blir det detsamma som om jag skulle ta ett steg fram och så kommer Celina och puttar mig hårt åt sidan utan förvarning. Jag skulle inte fått någon förvarning utan bara en hård knuff och hur kul är det? Men om hon istället t.ex hade harklat sig och sedan lätt tryckt mig i sidan som tecken på att jag skulle flytta mig hade jag förstått vad hon menat. Nu fick jag ingen chans för plötsligt var jag bara borttryckt.
 
Så hädanefter ska jag börja med att lägga handen lätt på bogen och öka trycket tills hon flyttar. Det knasiga är att jag alltid gör så på Nangijala men mycket sällan på de andra tre, kanske för att hon är så liten och inte förstå/kan allt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0