Equiterapeuten på besök

Äntligen var eq. semester slut. Hon klämde och kände på Nangijala och sa sen att hon hade fruktansvärt mycket låsningar på båda sidor men främst höger ländrygg. Vänstersidan lossnade efter en stunds arbete men hur hon än knådade högersidan ville det inte lossna. Så där fick hon ta lasern en stund och sedan knåda lite till innan allt var borta. Under tiden ägnade Nangijala nästan en timme åt att slicka på lickit-stenen. 
 
Innan behandlingen började longerade jag en till synes trött och stel häst. Det var dessutom en svag hälta i höger bak. Efter att alla låsningar lossats longerade jag henne igen och då blev hon plötsligt sig vanliga, pigga och busiga jag som skuttade runt och ville gå över i galopp. Eq. sa att låsningarna inte orsakats av en illasittande sadel utan av att hon antagligen gått omkull i hagen och sträckt sig rejält eller att det eventuellt bottnade i en ledskada. Hon ordinerade två dagar promenad á 30min, om hennes tillstånd inte försämrades skulle jag börja rida henne igen den tredje dagen. 
 
Dagen efter eq:s besök var hon pigg och glad när vi tog vår promenad. Dag 2 var hon sitt vanliga, stoiga jag som skulle hota Nova och som viftade runt med hovarna när något inte passade. Min ponny är helt klart smått knäpp, hennes beteende som skadad är snällare än hennes vanliga haha.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0