2 veckor sen operationen

Känns helt otroligt det faktiskt och att det bara är lite mer än 3 veckor sen jag var hos veterinären känns ännu mer omöjligt! Jag visste ju att jag hade en lös benbit, men eftersom doktorn på akuten sa att vi fick vänta och se om det skapade bekymmer, fick jag ju en riktig chock en vecka senare när en ortoped ringde och sa att jag måste opereras så snart de hittar en tid till mig. Detta ringde han och sa på måndagsförmiddagen. Jag var sedan på datormografi för att kolla senor, ligament osv på eftermiddagen och dagen efter ringde han igen och sa att benbiten är stor (3mm) och ska sättas på plats samt att senan på fingrets ovansida är av och måste sys ihop. Vi hör av oss så fort vi hittat en ledig tid till nästa vecka, sa han. Två dagar senare ringde sjukhuset upp mig och talade om att jag skulle opereras fredag förmiddag eftersom de fått en avbokning.
 
Den dryga 1,5 veckan som gått med finger ut led och hela baletten var nog inte lindrig för mitt psyke. Någon dag efter själva sparken så flockades tårarna i ögonen så fort jag tänkte på att fingret varit av. Första natten blev jag väckt av Oscar som oroligt undrade om jag hade ont eftersom jag låg och pratade och frågade om mitt finger hela tiden... och lagom tills detta då börjar släppa kommer domen operation och först lät det som att jag skulle vara vaken och opereras 1-1,5h vilket gjorde mig smått hysterisk, panikslagen och upprörd i ett dygn innan doktorn sa att det skulle bli genom narkos. 
 
Sist jag opererades var jag 13år. Hade haft ont i magen och inte sovit allt mycket på nästan 3 dygn så minnet därifrån är lite luddigt. Jag minns att jag började räkna när jag fick masken över ansiktet och då slocknade jag innan jag kom till 3. Denna gången fick jag lugnande och låg lite yr och kikade på allt. Det sista jag minns är att jag hör någon säga att jag får syrgasmask nu (och då blundar jag) och såklart börjar jag prata innan jag kommer på att det nog är en dålig ide. Hinner räkna till 6 sen sover jag och vaknar med ett ryck 2h senare och undrar varför mina tre fingrar inte är täckta av ett gips som de skulle.
 
Hade noll känsel i långfingret, större delen av ringfingret och en bit av pekfingret i drygt 14 h efter operationen. Satt och petade på fingertoppen som stack ut ut bandaget och tänkte att doktorn likagärna kunde ha huggit av mitt riktiga och satt dit ett annat för det kändes inte alls. Värre var det när bedövningen började släppa. Skinnet kände för litet och världens puls dunkade i fingret tillsammans med en halv bedövning. Tog två citodontableter och sov på soffan med armen i vädret. På morgonen kändes det helt okey, men eftersom jag skulle till stallet vid 13 tog jag en citodontablett för att klä på mig kläder lättare. Dumt gjort för inom 2h var jag yr och matt men jag tvingade på mig kläder och lyckades ta mig ut ur lägenheten. Tre trappsteg ner orkade jag innan jag insåg mig besegrad. Sen låg jag halvdöd i soffan i 8h innan tabletten gick ur kroppen och fingret slutade göra ont.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0