Recept

Enligt önskemål från Nathalie: min egenuppfunna avtrillartårta!

Passade till vår kladdkakeform som väl var ca 2,5-3dm i diameter? Köpte en ny som var större vilket gjorde att jag fick gånga receptet med 0,5 för att få lagom mängd. Första gången jag skulle öka på receptet insåg jag att jag inte kan räkna längre. Skulle dela 2 ägg med två och var fruktansvärt irriterad på att det inte gick att dela, för det "blev" ju 1,5 ägg. Ibland kan man ju undra hur man tänker XD

Carros avtrillartårta -vaniljkladdkaka med chokladglasyr

Kakan

·         100g smält smör

·         2msk vaniljsocker

·         4dl mjöl

·         3,5dl socker

·         2ägg

 Chokladglasyr

·         2msk mjukt smör

·         Ca 200g choklad mörk & ljus

·         4-5msk florsocker

 

1.      Sätt ugnen på 175grader

2.      Blanda socker och ägg pösigt

3.      Blanda i mjölet och vaniljsocker i smeten

4.      Häll i det smälta margarinet

5.      Häll i en bröad kladdkakeform och ställ in i ugnen i 15-20min (Provstickan ska vara lite degig fortfarande)Låt kakan svalna medan du gör glasyren

6.      Smält chokladen i vattenbad och blanda samtidigt ihop smöret och florsockret

7.      Blanda allt till en tjock smet och bred sedan på glasyren på kakan. Ställ kallt. Pudra lite florsocker på om du har.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0