Jag kan inte räkna

Måste bara berätta om vad som hände när jag skulle baka kakan till gruppen i måndags. Skulle göra degen en halv sats större och så stötte jag på ett "problem". I mitt ursprungliga recept var det 2 ägg, så här gick mina tankegångar: "2 ägg delat med 2 blir 0,5...ett halvt ägg kan jag ju inte lägga i degen heller, nej, då får jag väl låta bli att dubbla ägget då..." efter en stund när jag hade blandat socker och de två äggen "så typiskt att det inte går att dela 2 ägg jämnt!" Surade över det en stund medan jag hällde i fler ingredienser och så plötsligt slog det mig: "2 ägg delat med 2 är ju 1 ägg!!!" Och jag ska bli lärare, hur tusan ska det gå i matte för mina stackars elever?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0