Första och sista gången utan bett

Munnen såg rätt bra ut idag så vi ska testa att ha ett bett på henne imorgon. Jag bestämde mig för att prova rida utan bett som mamma gjort, men istället för att ha en grimma plockade jag bara väck bett och sidostycken på tränset och fäste tyglarna i nosgrimman med ett snöre. Det hela blev väldigt... intressant.

Jag lärde mig lite saker: 
1 Det går att rida utan och styra med vikt och skänklar
2 Det går dock inte att hålla ett lugnt tempo finns bara en hög växel
3 Lady gör som hon själv behagar, tittar sig omkring och är allmänt ofokuserad
4 Att svänga är lika med fartökning
5 Det går inte att göra förhållningar utan bett, men det går att stanna
6 Att ha förlägningstygel hjälper inte ett smack, hon går på med huvudet i vädret (trodde det bara gällde i longering med bett)

Sammanfattningsvis: jag var frustrerad och samtidigt förvånad över att ett bett kan göra sån skillnad ifråga om uppmärksamhet. Lady gick för det mesta dit jag ville ja, men samtidigt kunde hon springa med halsen på tvären för att spana efter något. Att ropa "ptroo" funkar, men tar man i för mycket blir det skritt/halt och så fort man slutar ökas farten igen. Det positiva är ju dock att hon faktiskt var kontrollerbar, skulle faktiskt vågat ta en skogstur så (fast undvika pigghetsställena). När vi skulle rida utan tyglar i våras på lektionen var det ökad trav efter eget huvud, då var jag glad om jag kunde styra lite så bättre har det ju faktiskt blivit tror jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0