Avvänjning

Var nyfiken på hur länge/mycket ett föl diar, när mjökproduktionen börjar gå ner hos stoet alltså. Sökte det på google och hittade massa om avvänjning. Det står att avvänjning brukar göras vid 4-6månaders ålder. Jag har läst det tidigare men det är först nu som jag reagerar på det. Nangijala är fyra månader nästa vecka, tekniskt sätt skulle jag kunna avvänja henne nu, men aldrig jag skulle göra det. Hon är fortfarande så ung och behöver sin mamma minst ett par månader till och diar en gång i timmen, skulle man kunna skilja henne från sin mamma redan? Nej, jag förstår inte varför man anvvänjer dem så tidigt. Jag har tränat Nangijala på att vara ifrån sin mamma och idag kan hon 45min utan problem, troligtivs längre också men det har jag inte velat testa ännu. Men att skiljas från Madicken ska hon tidigast göras när hon är 6mån och då handlar det om att stå åtskiljda på nätterna och tillsammans på dagarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0