Ludde galopperar med ny väst

Fyndade en väst på bytaredagen till Ludde, passade perfekt och han älskade den! På kvällen när vi provade den talade han om minst 10ggr hur underbar den var att rida i och hur mycket han älskade den. Värmde upp som vanligt och galopperade i linan och jag talade om för Ludde att han snart inte kommer behöva longerlinan längre. Han blev jätteglad men frågade samtidigt om han verkligen klarade det. Jadå, svarade jag och hade ingen aning om hur sant det var.

Det var hoppning med ett hinder och träning på att komma i galopp några meter innan idag (det är mycket hoppning, men ridbanan går inte att rida på om en månad eller så). Lukas var ganska pigg idag men jag sa åt Ludde att trava på så fort han kunde och smacka på lite extra mot hindret. Jodå, slutade med att det blev galopp på mitten av kortsidan och galopp fram till hindret mitt på långsidan. När Ludde undrade om han inte kunde ta längre sats sa jag ja så plötsligt lyckades han få Lukas i galopp ett halv varv innan hindret även om det ibland tog längre tid. Ludde kan inte sitta ner i snabb trav och när han rider lätt fattar Lukas inte gärna galopp, förklarade det för honom och sa att han skulle stå i lätt sits och trycka på istället. Då gick det mycket bättre. Lätt kom de över 30cm hindret och Ludde strålar. Efteråt när de ska trava av är Lukas så inställd på galopp att han sätter av i bara farten. Glad i hågen smakar Ludde på och styr en båge runt hindret och jag ser till min glädje och förvåning de båda galoppera flera varv runt ridbanan åt båda hållen.

Så fruktansvärt stolt över grabben! Innan året är över kommer han rida ut i skogen med oss andra i alla gångarter kan jag lova. Till våren kommer han vara ännu duktigare och enligt mina planer börja tävla Lukas mer på riktigt. Det var tråkigt att Alva inte kunde ha Lukas, men det är nog menat att Ludde ska få Lukas och det är det bästa som kunde ha hänt tycker jag :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0