Hopplektion

Lady var en glad piggelin idag. För första gången på länge var hon svår att bromsa, men hoppade allt även om vi kom tokigt ibland på det. Vi hoppade 5(?) stutshinder i en sväng längs med kortsidan, ett kryss på medellinjen samt en "fyrkant" på medellinjen ställt så att det blev en kombination med två räcken och en med två oxrar med ett galoppsprång emellan. Gick hyfsat, hon drog mycket och det blev för snabbt för det mesta. När jag trodde vi skulle trava av gör Maria ena oxern till ett kryss och höjer den andra oxern till 90 och så skulle vi hoppa i ström. Det var kul tyckte Lady och ville dra gärnet, men hoppade fint över oxern. Sedan höjer Maria hindret till 1m och säger åt oss att komma igen och Lady flyger över utan tvekan och skjuter mig nästan ut sadeln, hon måste tagit i för 110 eller nåt haha. Känslan av att styra på en 1 meters oxer(!) och inte känna minska rädsla är underbar. Älskar den ponnyn!

Måste skryta lite med hur duktig Lady är vid transportering. Efter min lektion parkerar jag henne vid bilen genom att säga stanna och sedan står hon där medan jag plockar väck allt utan att jag behöver hålla henne. Sedan ställer jag henne en meter eller två framför transportluckan, säger stanna och går in i släpet och tar transportskydd och täcket, sätter på allt, tar ett steg tillbaka och säger varsågod. Då går hon rakt in i släpet och jag fäller upp lämmen. Jag vet att det kanske inte är så smart att sitta och sätta på skydd på banbenen utan att hålla i henne, men jag kan inte minnas senast hon försökte gå iväg.


Kommentarer
Postat av: Amanda

jag trodde verkligen inte zorba skulle hoppa det haha! :D

2012-04-05 @ 00:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0