Promenad med Nangijala

Eftersom Nangijala på sista tiden har blivit mycket tryggare och coolare mot läskiga saker bestämde jag mig för att ta en promenad hemåt. Min förhoppning var att vi skulle möta lite bilar på vägen och samtidigt passa på att trafikträna. Eftersom det handlar om villakvarter så är farten låg och därmed kan vi vara lite närmare när de körde förbi. Halvvägs hem har vi gått innan och det har varit ner till ån och ett hus där det står ca 6bilar kring vägen, vilka Nangijala varit mycket orolig över innan.

Hon började tveka redan halvvägs nerför backen mot bilarna och jag distraherade henne med att gå slalom längs med vägen, gå snabbt, gå sakta och stanna för att hon skulle fokusera på annat. Det gick snabbare att ta sig nerför backen på det sättet. Vid bilarna bytte jag till hennes högersida för att Nangijala skulle komma längst bort och det lugnade henne. Vi gick inte hela vägen hem för på kort tid mötte vi säkert 6 bilar och efter den nästsista tyckte jag att det nog hade varit tillräckligt mentalt utmattande för idag. Bilrädslan har blivit mycket bättre och jag vände henne mot bilarna och gjorde halt. För att förstärka lite extra klickade jag med klickern när bilen körde förbi och hon stod lugnt och så fick hon en morotsbit.

På hemvägen försökte hon dra iväg men när jag gjort några halter lugnade hon sig och gick snällt igen. När vi kommit ifrån husen fortsatte jag med att växla mellan att gå i olika tempon, svänga och stanna och hon följde efter mig som en skugga nästan hela tiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0