Att beräkna vuxenhöjd

Är man nyfiken och söker på hur man på bäst sätt kan beräkna en ungefärlig vuxenhöjd på sin unghäst finns det många olika förslag.
- Det vanligaste  verkar vara att en häst uppnått 90% av sin vuxenhöjd när den fyller 1år.
- Finns de som påstår att ett halvårsgammal föl vuxit 80% av sin höjd.
- Tattarmåttet: Mäta kotan upp till armbågen och sedan mäta ned till marken. Summan läggs ihop. (någon påstår att det ska mätas vid 2månaders ålder, en annan vid minst 2 års ålder)

Och jag är ju enormt nyfiken på om Nangijala går över till häst eller tänker stanna på ponny. Jag vill ju ha henne över 148cm, men båda föräldrarna är ju 148cm så chansen för det är väl inte jättestor. Kollade henne idag och mankhöjden är ca 127 och korset är ca 132 vid knappt 7 månaders ålder
Men om jag testar att beräkna att hon nu nått 80% av sin vuxenhöjd blir förväntad höjd: 127/8x10= 158,75cm - inte troligt

Om jag gissar att hon blir 148 som sina föräldrar bör hon alltså vid ett år vara ca: 148/10= 14,8x0,9= 133,2cm - tja, den höjden lär hon passera redan i vår. Skulle gissa på att hon kommer vara ca 136cm vid ett år och enligt måttet borde hon då sluta på ca 151cm vilket jag finner rätt osannolikt. Madicken växte fram tills hon var fyra år, sedan hade hon växt 1,5cm till 6 år och antagligen max en halv centimeter till. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0