Dagens dressyrlektion

Lady var på riktigt gott humör och var inte så tjabbig i början som hon brukar utan behövde bara några varvs trav innan hon gick i form - och det händer inte ofta. Men samtidigt var hon pigg och i galoppen försökte hon rejsa men gick ändå hyfsat fint vissa stunder. I traven var hon för det mesta fin men bröt sig ut ovanligt ofta och jag korrigerade henne hårdare än vad jag brukar med tanke på vad jag lärde mig efter klubbtävlingarna - med risk att få en sur och grinig ponny. Men hon blev inte sur alls förvånande nog! Kanske att jag faktiskt är lite för snäll mot henne?

Pratade lite med Martina efter lektionen som berömde Lady och sa att hon blivit jättefin, men att hon som jag, undrar vad som far i henne på dressyrtävlingar, för som hon sa så kan hon gå jättefint korta stunder och sen uppför hon sig gräsligt rent ut sagt. Och jag har ju mjuka händer tyckte Martina, så det verkade ju inte bero på det. Det var roligt att få beröm över vårt egensinniga lilla fuxsto och samtidigt veta att det är JAG som har gjort det. Men det har varit kämpigt och tufft och jag kan erkänna att jag förra våren oftast mycket hellre hade velat ha Madicken på lektioner. Lady sprang och tittade upp i taket i ökad trav och tvärstannade för 40cm hinder för att sedan hoppa ett 90 hinder och sedan vägra konstant på det igen trots att det tillslut var ett ynkligt litet kryss. Ja, det har verkligen hänt mycket på ett år. Ska bli spännande att se var vi är om ytterligare ett år.

Har faktiskt några mål jag vill uppnå med Lady iår:
- Komma felfri i LD och LC på klubbtävling (halva redan fixat)
- Få 163p i LC:1 på dressyrtävling eller mer (kan bli svårt, men nog inte omöjligt)
- Hoppa90 banor -hoppar 80-85 nu så känns rätt rimligt, dock är det jag som kommer få kämpa med att övervinna min hoppskräck och våga lite på Lady, för hon har inga problem att hoppa den höjden.

För ett år sedan





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0