Möjlig proteinbrist

Nangijala har ju varit smal över revbenen och bukig ett tag nu. Fick tipset igår att det kunde vara mask och att jag borde avmaska. Ganska tveksam till det (har ingen mask i våra hagar) så började jag söka runt och fann att sådana symptom ofta brukar vara tecken på antingen mask eller proteinbrist. Det senare särskilt på unga, växande hästar.

Så jag kollade innehållet på lucernen och Hippo Bas Basic som hon får en skopa av varje dag. En sak jag hade missat av Hippo-fodret (som vi köpte för Madicken när hon var dräktig och som passar bra till alla hästar) var att det som en liten parantes stod att fodret bara är bra när stråfodret har högt proteininnehåll. Protein används för att bygga muskler och det fick en klocka att ringa i huvudet. Madicken har ätit nästan dubbla mängden hö mot vad hon brukade efter vi vande av Nangijala, men har trots det haft svårt att lägga på vikt (annars blir hon tjock bara av att äta en tugga). Hon har också haft en stort behov av protein eftersom vi satte igång henne i samma veva och om då näringsvärdet i höet har försämrats i slutet av vintern kan det förklara varför hon behövde så mycket hö för att behålla sin vikt.

Så min teori är att näringsvärdet i höet har försämrats och det märks på Nangijala som växer och på Madicken som bygger mycket muskler + att det nu är full fart på fällningen. De andra två har inte lika stort behov av protein och får troligtvis det de behöver. Så Nangijala ska få extra av främst lusern men även av Hippofodret och blir inte det bättre så är det träckprov som kommer härnäst.

Här ser man magen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0