Hästprovbyte

Igår kom min moster Lene med oss till stallet på kvällen. Efter att Lady varit i mammas ägo i 3år var det äntligen dags för henne att testa Lady. Men först började mamma med att rida Lady medan Lene testade Cookie. Cookie föll Lene i smaken och till min förvåning sa hon att hon var bekväm att sitta på. Och sadeln var skön den med! Öh? Snackar vi om samma häst och sadel?! Jaja, tänkte jag. Hon kommer iallafall reagera på Ladys stora, skumpiga gångarter när de byter. Men... det hände aldrig. Tvärtom var Lady nästan bekvämare än Cookie och visst, nu kunde Lene gå med på att Cookies sadel nog inte var den skönaste. Roligaste var nog att se Lene väcka Lady, hon gick nämnligen och segade när mamma red och var nästan lat. Men Lene visade direkt vem som bestämde och då var tempot normalt till piggt igen.
 
Hur gick det för mamma då? Inte så bra kan jag säga. Det räcker med att sitta upp för att hon ska grimasera och klaga över Cookies sadel (vilket är helt förståerligt) och resten av ridstunden på henne kändes ännu sämre. Hon fattade iallafall varför jag vill lägga pengar på en ny sadel till Lukas, hans ska ju vara värre än Cookies. Mamma kunde iallafall knappt klara grunderna, hon hade fullt sjå med att hålla sig kvar i sadeln påstod hon.
 
I slutet kom min kusin joggande så vi satte en hjälm på hans huvud och satte upp han på Lady. Tror han red senast för ungefär 4-5 år sedan på Lukas och då gjorde jag allt i min makt för att ge honom träningsvärk. Nu var ju detta inte möjligt i med att han ingår i ungdomslandslaget i judo och tränar halva dygnet eller så. Muskler av stål har han iallafall och det visade sig genom att han inte hade några problem att sitta kvar i sadeln. Lättridningen orsakade skrattanfall hos oss andra, men när han provade att sitta ner i Ladys trav satt han som gjuten, trots att hon är så skumpig. Tyvärr har han viktiga tävlingar framför sig så han fick inte prova galoppera, men om några veckor, då ska jag få dit honom igen! Han tyckte dessutom att det var rätt kul ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0